Alla inlägg under juli 2009

Av wettergren - 31 juli 2009 06:15


 

 Grattis på ett års dagen lilla Freya.


Det känns som en mikro sekund sedan pappa och jag tog oss iväg lätt förundrade till Hornsby sjukhus och 48 timmar senare kom hem med dig och ett ärr över magen.


I den stunden förändrades våra liv för alltid och vår förälskelse i dig hade bara sett grynings ljuset på en kärlek som vuxit, och växer  sig starkare för varje dag som vi får dela med dig.


Ingen berättar hur livet förändras när en liten filur som du själv kommer in i ens liv. Ingen förklarar för nya pappor att de hamnar på undantag en ganska lång stund för mammor och bebisar är så uppe i varann den första tiden. Ingen förklarar för mammor att rutiner alltid ändras och att den perfekta mamman och den perfekta bebisen inte existerar.


Pappa och jag har fått komma till dessa insikter alldelens själva. Med din guidning, vår egen intuition och en massa erfarenheter under det gångna året. Samtidgt som det här är din första födelsedag så är det också vår familjs första födelsedag också. Jag är så tacksam för allt du lärt oss Freya Yindi, alla insikter som vi kommit till om oss själva och varandra tack vare dig. Trots sömnbristen och känslan av att ha åldrats ett sekel på ett år så är jag och pappa så tacksamma så för att du kom in i våra liv när du gjorde, och för det du bidragit med och givit oss under det här året. Även om mamma gått på glödande kol några gånger så var det en liten prestation i jämförelse med första året som förälder. Tack kärleksbarn.




Firandet av din första födelsedag började i traditionell stil med födelsedags bricka på sängen. DU var fantastiskt animerad när pappa kom in och sjöng "Ja må hon leva" med levande ljus. Vi fick känslan att vi hittat rätt och att du helt klart tycker att man ska börja alla dagar med bricka, sång och ljus. Helt klart god tanke Freya.




Du får fantastiska presenter från far - och morföräldrar, vänner och bekanta i England och från morbror Gurten. Kläder, böcker, kritor, mockasiner och ett halsband. Du blir så glad för allt och vi är tacksamma för allas omtanke för dig.




Din present från mig fick du i början på Juli, en hel "make over" av ditt rum. Nya byrålådor, förvarings lösningar, bygg klossar och en myshörna med MASSSOR av färgglada kuddar. En haj ör naturligtvis ett måste.

Kuddleken älskar du så varför vänta en månad med att ge dig den gåvan.


Pappa lyckade få tag på jättelego en stor låda full åt dig också så den kreativa delen matchar mys delen i ditt rum.


Morgon rutinen tar över och vi har justeringstid hos Melanie på förmiddagen. Du träffar en massa patienter som följt dig under mammas gravidiet. De blir så glada att träffa dig och du gör "blyger", inte likt dig men en god akt. :)

Anne i receptionen ger dig ett paket. En rosa tröja och en kjol, jättefina.


Vi träffar Mel, får våra justeringar och kliver sedan ut i solen. Åker vidare till Annette för social träning inför kommade lördag när du får vara hos dem själv. Lammpuré till  födelsedagslunch och en mysig promenad i parken med Annette. Vi fikar på Annettes uteplats och du påtar i deras rabatter, beundrar marsvinen och leker med stenar. Det ser ut som om du har en förträfflig födelsedag.


Vi tuffar hem för eftermiddags rutinen och gör smaskig oxfilé med sötpotatis och gröna bönor. Mumsigt tycker du.

Pappa ger dig ett födelsedagskort som har ett presentkort på en semester resa till Hamilton Island , och du behöver inte åka själv, vi följer med. Vilken tur! Och vilken present pappan!




Trött ettåring somnar ovaggad och välfirad. Mera kalas på söndag!!


Från tangentbordet - mamma Annica

Av wettergren - 24 juli 2009 10:45

Ohhhhhh, vad spännande.

Tydligen har jag födelsedag snart. Pappa kom hem idag med en present från honom, farmor och farfar som jag fick i förskott. Tydligen är det något som jag har användning och nytta av före nästa fredag.



Här håller vi på och packar upp paketet. Lite IKEA stuk med olika bitar och skruvar och grejjor. Lite färgladare än IKEA tror jag visst. Pappa ser pillimarisk ut. Jag undrar allt vad det här blir när han har monterat klart....


Åhhhh vilken tjusig kärra, en riktig mus limousine.


Den är så tjusig att jag måste hämta andan i min hänförselse.

Tack snälla farmor, farfar och pappa.



Tjusig va!!! Och ni har alldeles rätt, jag har behövt en sån här huuuur länge som helst. Nu skall här gå övas.


Kramar på språng

Freya - snart 1






















Av wettergren - 21 juli 2009 11:17

Hej igen, det är ju jag, Freya.


Här sitter jag i köket hemma på ranchen och väntar på min lammpuré med sötpotatis. Mamma har tagit på min solsuflett och faktor 30 för vi har en midvinterdag med 24 grader varmt idag!!

Efter en tur in till Pyrmont och farbror Nick i morse har jag äntligen kommit hem och skall få gå ut!! Blotta tanken att behöva spendera långa stunder i min bilstol gör mig olustig.


Äntligen ute i det fria, det bästa som finns!!

 


Det här är en mycket avancerad solhälsningsposition som jag har lärt mig!


Gräset är mjukt och torrt, gruset är knastrigt och stenarna smakar fint. Pinnarna är perfekta att rota runt med på marken. Kalas!!!


 Och här kommer min största kompis - Magic, världens bästa häst. Han snusar på mig och jag klappar honom. Oh, vad mysigt.


 Det blir lite lättare att umgås när jag är på marken och har fritt spelrum. Magic är lika imponerad som mamma över att jag kan stå vid min vagn och köra den framåt. Har förgäves försökt att köra den i sidled, får pröva igen imorgon.


 


Hej du, du är så stor och stark! Tur att man har en så stor och stark och snäll kompis.

Freya














































Av wettergren - 17 juli 2009 11:52



Det har vart lite tyst från mig ett tag, jag har tränat mig i att stå upp, köra korg (och alla andra möjliga saker man kan fösa framför sig ), ljudning, stå själv och en maaaassssa andra saker.


Idag har mamma och jag haft en busy och jätteskoj dag. Vi gosade och lekte i mitt rum imorse och byggde torn med mitt jätte lego som jag fått i förskotts present till min 1 års dag. Jag är riktigt snabb nu att slå ner tornene som mamma bygger.


9.30 hade vi tid hos mammas chef Melanie på kiropraktor praktiken för oss bägge. Mamma justerar mig hemma och tycker det är skönt att någon annan tittar på mitt nerv system iband också, det tycker jag med....ibland. Melanie har jobbat på mina primitive reflexed sista veckoran och nu är jag mindre rädd för plötsliga ljud och mera framåt i sociala situationer. Jag sover lite bättre också och mamma vill att jag skall sova MYCKET bättre. Tydligen ska hon gå på någon läggningsrútin kurs med mig. Jag är skeptisk, stortrivs att ligga mitt i dubbelsängen, mamma klämd in vid sidan om och pappa på soffan. Jag behöver absolut inte gå på någon läggningskurs.


Vi fick fina justeringar och sedan träffade vi mammas vän Angus och fikade. Jag fick lamm puree med sötpotatis, frukt smoothie och getyoghurt med aprikos smak. Man blir så hemskt hungrig efter ett besök hos Melanie. Vi promenerade i Castle Hill och jag blev så fantastikt pömsig av all musig lunch i magen att jag somnade och sov som en stock.


När jag vaknade var det dags att fara till Annette och Jakob i Baulham Hills och fika .... Mycke fika idag!!


Det var ett mycket trevligt fika besök. Jord gubbar som vi inte riktigt hade tid med för det var så spänannde att leka med Jakob och hans vita tyghund. Bollade gjorde vi också. Plötsligt var klockan 16 och det var dags att åka hem till ranchen och ge Magic hö. VI fick med oss Jakobs 3 marsvin som vi skall passa några dagar. Helt fantastiskt spännande tycker jag.


I dag har jag verkligen fått grepp på att hunden säger "bovovbov", hästen säger "iiiiii", kossan säger "muum" och grodan säger "kack". Idag bad jag om "vava" till min middag - vatten och gjorde handrörelseran till imse vimse spindel utan "prompting". Stolta och mycket rörda föräldrar.


I skrivande stund har Freya fyra framtönder och ytterligare sex på väg.


Pappan kom hem samtidigt som oss så kvälls rutinen rullade på med middag som åts mycket duktigt med egna händer (man får sina händer bortknuffade om man försöker hjälpa till med något på tallriken). Bovetepasta skruvar med grillad kyckling, gröna bönor och morötter. Kokta morötter är bland de tio i topp för närvarande. Blandade bär till efter rätt har lite högre rank än morötter men inte så hemskt mycket. Mumsigt, och så blir man så tjusig i nyllet!


Bad med pappa, saga med mamma, gröt med pappa och sen lite expertrådgivning till mamma hur man viker tvätt innan det är sov dags.


Tack lilla Freya för en fin dag, mamma älskar dig så mycket och tycker du är en så duktig och fin liten tjej.



Av wettergren - 15 juli 2009 04:08


Today is our usual mum`s group with Lyndi and Kaizen, but with a twist. Tyler and Magic is taking part too!!
Magic loves when he gets to be involved. Tyler enjoyed the playstation inside.

First we do cuddles, they are Magic in themselves.

And than, its Lyndi`s turn to have a ride around the paddocks while mum and I paly with Kaizen and lots of sticks and mud on the ground. He gets to have a sit on Magic with his mum though. They look fantastisc all three of them I think!


Lyndi and Magic takes another stroll around the ranch and i rest in my pram and Kaizen finds a great spot to rest in too!




Our outdoor equestrian adventure is completed with a yummy lunch and a great story read by the lovely Lyndi.


Oh wow what a day with great friends. Thank you Lyndi and Kaizen.


Love

Freya


































Av wettergren - 9 juli 2009 12:22



Mamma och jag bakar pizza som överraskning till pappas födelsedags middag!! Här hjälper jag till att göra degen...



.....och här är vi i de delikata slutskedet av kavling. Smaskiga fyllningar och mozzarella i burkarna vid sidan. Slurrrp!

Ja må han leva uti hundrade år!!


Mamma och jag gick upp och sjöng med kaffe och present bricka och allt. Skaplig föreställning vid denna tid på dygnet. Pappa såg jätterörd ut när han öppnade sitt 5e strump paket från mig och Magic. Han fick också en fin Ergobaby bärsele som han kan bära runt på mig när vi har våra speciella lördagar ihop när mamma jobbar. Jag tror han fick en fin bok av farmor och farfar också, den var lite tung för att jag skulle kunna kolla in den.


Så, pappa far till kontoret och mamma och jag gör iordning oss för att göra en så pass fin dag för pappan som möjligt. Städar huset och gör pizza gör susen. Jag gillar när vi går ut och sätter ballonger på grinden. Lite busigt och jättefint tycker jag. Onekligen lät det lite läskigt när mamma blåste upp dem, har aldrig träffat ballonger förut. Magic blev jätträdd och sprang runt en hel lång stund när han såg ballongerna. Larvig häst, han som är så stor, behöver väl inte fjanta sig över några ballonger heller.


Naturligtvis vill man aldrig missa en fest så jag valde att inte somna så snällt idag. Tänk om mamma och pappa skulle få för sig att vara romantiska eller något annat hemskt! Huh!


Jag hjälpte till med själva pizza bakandet och det var jätteskoj . Pappa fick ett fint Shiraz vin från mamma och det tyckte han var hur smaskigt som helst. Undrar vad som händer när jag fyller år???


Grattis pappa, du är värd en bäst födelsedag !!!

Pussar,

Freya o Mamma

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards