Alla inlägg under juli 2015

Av wettergren - 26 juli 2015 10:45

Så var det Söndag och sista semesterdagen!


Vi har planerat att åka till Katoomba och titta på "three sisters".... efter brakfrukost såklart.

Det blåser något alldeles förskräckligt idag så det lär bli en spännande tur.


Väl framme, och här uppe på toppen av berget är det nästan som man blir luftburen.

Xander tycker snart att det är läskigt och han och Tory går tillbaka till bilen.

Pappa och jag mästrar oss heroiskt genom blåst och turister och tar oss ned till utsiktsplatsen med mig i tryggt lä på papps rygg.


Det är kallt och eländigt blåsigt och dom här korten krävde båd mod, styrka och Wettergrensk envishet....

Här är jag och nallen "Luis Carr Bazze Wettergren" på utsiktspunkten vid Kings Table

 

Titt ut .. med syrrorna i bakgrunden


 

Och här är dom nedrans systrarna totalt oberörda av blåst, kyla och världens allt elände ...

 





Av wettergren - 25 juli 2015 10:00

Idag är det inte vilken dag som helst, för det är Freyas (förskotts) 7 års dag. Hurra Hurra Hurra!!


Startar dagen med brakfrukost, pannkakor, frukt av alla olika typer, färger och smaker samt wienerbröd!!!

Sen bär det av till rummet där jag får öppna mera presenter.

Jag öppnar en bunt nu på morgonen och bestämmer mig för att öppna nästa bunt lite senare.


Här får jag ytterligare presenter från farmor och farfar.

Ett fjärilspel som pappa och jag älskade att spela.


 


Och salta smaskiga får samt ett urgulligt troll, samt en kanin och matchande kläder.

Tack snälla farmor och farfar för alla fina presenterna!!

 


Lite senare tar vi oss ett dopp i poolen följt av en liten promenad runt hotellet.

Vi hittar en labyrint som man kan springa runt i ... Det var kul i säkert 10 minuter ...

 


På eftermiddagen öppnar jag ännu flera presenter!!

 


Och så åker finklänningen på ...  Lägg märke till att "kaninis" har matchande klänning.

Vi ska äta middag på hotellet och om det är sant så är tydligen tomten i stan ....

 


Plötsligt börjar det ringa i klockor ... och jag hör det klassiska "ho ho ho" ....

Tror inte mina öron eller ögon, men där är ju tomtefar. Vi springer snabbt fram för att träffa honom.

 


 


Här skakar vi tass med tomten och frågar hur han mår, om han är riktiga tomten och hur han har kommit hit.

Han säger att han absolut är riktiga tomten och att han flugit hit, frång Nordpolen, med Qantas Airways för att fira Jul(i) fest med oss alla. Renarna fick han lämna hemma .... samt tomtemor.


Jag har sett tomtar tidigare på köpcentrum och jag började tro att tomten inte var på riktigt.

Nu är det klart för mig att dom jag träffat tidigare är "låtsastomtar" men den här gubben, han är absolut den riktiga tomten. 


God Jul(i) och Grattis på 7 års dagen till mig själv!!

Kram

Freyan





Av wettergren - 24 juli 2015 09:15

Idag ska vi aka "pa semestern" till Blue Mountains.

Det ar mitt i Australiensiska vintern, och i bergen firar man Jul den har arstiden.

Lite knasigt maste jag säga, men om man får träffa tomten så spelar det inte så stor roll för mig vilken månad på året det är.


Jag får börja dagen att öppna en tidig födelsedagspresent dock.

jag får ett sminkhuvud, något jag önskat mig, och absolut vill ta med på "på semestern"

 


En dryg timme senare är vi framme i hotellet på berget (Fairmont Resort i Leura

 


Hela hotellet är julpyntat och vi passar på att posera som snögubbar och tomte o nisse

   


Vi tar det lugnt på eftermiddagen och utforskar hotellet.

Här finns en stor inomhus pool, lekland med mycket mera.


Ej att förglömma, jag öppnar några fler presenter såklart, nu 7 dagar kvar till min officiella 7 års dag.

Xander erbjöds sig vänligt att han kunde hjälpa till att öppna ...  fast jag tackade nej vänligen men bestämt.

I det här paketet låg det en "godismaskin".

 


Imorogn ska vi fira min födelsedag, OCH så har jag hört att tomten kommer ....


Hov Gott









Av wettergren - 23 juli 2015 09:15

Idag har det kommit ett paket som innehaller en massa paket.

Farmor och Farfar har skickat presenter till mig, pappa och Xander pa vara fodelsedagar. YEY!!

Xander fyllde ar igar, och jag har visserligen nagra dagar kvar, men jag tyckte det var en bra ide att tjuvkika lite.


Xander och Jag far samma lika. En jattestor gelebjorn och stinkbomber...

En snygg Frozen kepa, Pokemon kort och massa massa andra typer och smaker ...

  

Har sitter jag och brorsan med dom presenter som vi kopt till varandra.
Jag far ett par snygga haststrumpbyxor och troja fran Xander, och han far coola actiongubbar fran mig.

 


Och sa far jag en Hast!! Yes

 

Ett coolt kort med badge ...

 

Och jag far halsband fran bade Farmor/Farfar och Xander... Lycka!!


   


Imorgon ska vi aka pa en liten semester, och det gar rykten om att jag kommer fa flera presenter .....

Hang med till nasta dag!!


Av wettergren - 13 juli 2015 13:00

Idag har pappa och jag ett fullspäckat program!


Först ska vi åka till Cabramatta och äta lunch  på ett "Yum Cha"! ställe som heter "Golden Chef" .

Sedan ska vi åka förbi affären där jag ska köpa läckra ingredienser för att sedan laga iordning hemma i köket.

Jag har en ide till en efterrätt, men jag säger inge mera just nu ....


Här är vi på kinesrestaurangen. Vi mumsar bläckfisk, räkor i olika smaker och former .. samt anka ... supergott.

   



Nu har vi handlat och är hemma i köket.

Jag vill leka "Masterchef" vilket är ett matlagningsprogram här i Australien som pappa och jag gillar att titta på.

Min ide är att jag ska laga en läcker efterrätt, och jag har en massa olika ingredienser att koka ihop samt en ide hur det ska se ut på tallriken. Det ska bli chocolate ganache, och choklad strut med passionsfrukt, hallon. sylt och glass.  Pappa får bara hjälpa mig att skära upp passionsfrukterna, men för övrigt är jag noga med att han håller sig i bakgrunden.


Jag smälter choklad och målar en fin "chokladsträng" på tallriken

 



 

banan ...


 

Mycket viktigt att det ser fint ut på tallriken ....

 


Sista finliret ... Viola!!


 



 


Och så skall det serveras ...



 



   


För recept .. kontakta mig på Skype och jag förklarar!!








Av wettergren - 11 juli 2015 13:30

Idag är det sista dagen i Hunter Valley.


Vi slappar på förmiddagen och sen tar vi en liten tur till en historisk "cowboy" by som farsan har glömt bort namnet på .... 10 minuter senare ... Ohhh nu kom han på... "Wollombi".


Jag och farsan käkar supersmaskiga scones med hemlagad sylt ... YUMMMMM!!


   

Satt mig ner en liten stund brevid den här gamla knotiga gubben ....

 


Hemma i semesterhuset har jag föreställning för familjen följt av idolkort 


     


Kramar

Freya


Av wettergren - 10 juli 2015 12:45

YEYEEYEY.


Vi har haft en sov i huset på semestern.

Huset är jättefint. Det finns en jättestor baksida med klätterställning, gungor samt sandlåda. Det finns även ett jättestort apelsinträd och citronträd med määäängder av frukt.


Idag överraskar Tory och pappa oss med att säga att vi ska åka till ett ställe som har SNÖ!!!

Vi blir jättetrissade. Tydligen kan man kasta snöboll, bygga snögubbar, åka pulka och skridskor ... låter ju hur kul som helst.


30 minuter senare är vi i vårat "snöparadis"

OK .. för en svensk är det ju inte mycket att hänga i julgran, men vi får inte glömma bort att vi faktiskt är i Australien.


Snöbollskriget kan börja


   

 



Jag pular in en snöboll i farsans tröja och han fnittrar och hoppar som en knasig snöhare.

Farsan besvarar genom att lägga in en handfull snö under tröjan på mig .... men usch va kallllllt.


  



YEY

 



Och sen gör vi en liten snögubbe.

 


dock  bäst är att dekonstuera den ...


Sen åker vi och käkar en härlig lunch på en vingård och avslutar med smiles framför kameran och glarre i "vintersolen".


   


Klart godkänt!!

Freya



 









Av wettergren - 9 juli 2015 12:30

Idag fyller min lilla fina pappa år, 45 vackra år!!


Tory kommer uppsmygandes på morgonen och jag och Xander är redan uppe.

Vi har förbrett dagen till ära med att göra fina gratulationskort med fina bilder och kärlekshälsningar.


Pappa "låtsas" sova när vi (Tory, Xander, Freya och Lucy) kliver in sjungandes i sovrummet.

Tory och Xander sjunger "Happy Birthday", jag sjunger "Ja må han leva" och Lucy sjunger "Mjau Mjau" sången.


Pappa är överväldigad och tar hemskt suddiga kort, men lite så här såg det ut.


 


 



Jag ger pappa en fin T-shirt med en Coca Cola flaska på (fniss). Pappa får även ett par byxor, en stekpanna, kallingar och lite annat smått och gott.


Sen packar vi ihop och hoppar i bilen för en tur till semesterhuset.

Väl framme firar vi farsan med den här fina tårtan!!!


 


Grattis Farsan!!

Kram

Freya




Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards