Alla inlägg under november 2010

Av wettergren - 28 november 2010 09:45

Semesteeer!


Pappa har tagit en dag ledigt och vi skall aka och halsa pa Matt, Annie och doggisen Body i Lake Macqarie.  Jattemysigt.


En hel helg att leka med doggisen, lukta pa nya blommor och andas frisk sjoluft kommer vara som glass for sjalen.


Pa Sondagen tar vi en promenad ner till vattnet.

Har borta finns tydligen pappaccino och en kana man kan aka i.


  


Body foljer med, men blir trott efter halva vagen. Jag blir ocksa lite seg, men far rida pa pappas axlar.

Pegasus och svarta hasten foljer troget med


  



Val nere vid vattnet, och mamma poserar stolt framfor kameran i min storblommiga sommarhatt. Lackert!!

  


Nu ar vi antligen vid kanan, och jag gungar hogt, aker kanor och leker med hastarna.


  







Idag ar det f.o 1a advent, men det glomde vi bort i alla festligheterna.

Glad 1a advent fran Eya.

Av wettergren - 23 november 2010 10:36

Idag fyller min mamma år, hurra hurra hurraaaa!

Pappa väcker mig i ottan viskandes och säger att vi ska sjunga för mamma.

Jag fattar först ingenting, men sen ser jag att pappa tagit fram en bricka, och så ser jag att på brickan står det en skål med jordgubbar och melonsmaker, samt en massa pakeeet!
Pakeeet, gubbaaar och tippitiiii (vattenmelon) ylar jag av glädje, och så vips var mamma klarvaken :). I enlighet med regelverket kring frukost och paket på sängen låtsas dock mamma sova när vi sjungandes kliver in i sovrummet.


Jag ger mamma ett paket och ett annat fint rosa till mig själv!

 

Pappa har gjort två paket till mig, ett litet grönt och ett stort rosa.

I det gröna hittar jag till min gjädje en choklad, och blir överförtjust åt detta eminenta frukostval.



Nästa paket är till mamma från Eya. Det är guldfärgat och jättestort.


Jag blir så trissad av mitt eget paket till mamma att jag bestämmer mig för att byta. Mamma får öppna mitt rosa stora och jag öppnar mammas jättestora guld.


Sen åker pappan till jobbet, och mamma och jag gör massa utomhusgrejor.

Jag åker en jättestoooor kana, matar änder, leker med Kaizen och äter glass smaker från bageriet. Helt utomordentligt mysigt.

Innan vi vet ordet av är pappan hemma igen, och på mammas order har han tagit med sig Thaismaker hem. Jag är otroligt svag för money-bags och money-bag sås och farsan har givetvis med sig en påse såna smaker.


Här gör jag första slicktestet på en av dessa läckerheter!!


Som grädde på moset, eller strössel på pastejen (eller vad man nu säger) firar vi sen mamma igen med skönsång ett jääääätttestort paket med blommor på.  

           


Så var mammadagen klar och ännu ett glatt minne att lägga in i arkivet.

Tack alla för kort och grattishälsningar till min Mamma, och grattis igen mamma från Eya, pappa och hästen.

Kramar

Eya



Av wettergren - 19 november 2010 08:45

Jag har varit magsjuk för första gången!

Igår natt vaknade vi alla upp att jag hostade och sen kom det starkt luktande smaker ur min mun. Jag kunde inte sluta att kasta upp dessa bittra, beska smaker, och varje gång jag drack vatten kom det ännu mera smaker.  Vilken natt!!! Mamma o pappa vakade som lejon om natten och var alldeles rödsprängda kring iris dagen efter. Jag mådde redan mycket bättre själv tack, och det tog inte länge, i enlighet med demokrati och jämlikhet, för att basciluskerna skulle hitta nya kroppar att manifestera.

På Fredag morgon åker både mamma och pappa porslinsbuss och här börjar dagen annorlunda!


Både mamma och pappa åker Gustafsbergsbussen hela natten och pappa verkar måttligt i form då jag kallar honom till mitt rum klockan 6.23 på morgonen.

Han går som ett ikullslaget U och pratar och sväljer i varannat ord.

Mamma kommer inte ur sängen, och ligger i U-ställning och stånkar o gnyr.


Den här dagen kollar jag på film, och Ooooj vad mycket film jag kollar på!!!

Jag kollar på Doggisfilmen, Hästfilmen, mera hästfilm, målar en kortis medans pappa kräks. Sen kollar vi på andra doggisfilmen, teletubbies, äter kex och andra härliga smaker och avslutar med Toystory.


Mamma och pappa tycker att jag var exemplarisk. Jag tyckte nog mamma och pappa var ganska average!!

Bilderna som pappa bifogat togs någon dag före den här dagen då jag målar årets advenstkalender.

Som pappa och mamma såg ut kan jag garantera att bilder varken togs, och än mindre publicerades från dagen Annorlunda,,,som ändock blev bra.



Kramar

Eya



Målar adventskalender!!


Målar "cirkus"


     








Av wettergren - 14 november 2010 07:42

Vi firade ju pappa pá fars dag tidigare i ar, sa den har farsdagshalsningen gar istallet till Farfar!!


Idag är det jäääättevarmt, och man har utlovat över 30 grader, precis som igår.

Vi är dock alla förberedda och går upp tidigt för att bege oss till stranden, Bondi beach, där det förutom bad och smaker tydligen finns en sandslottsutställning.


Jag och mamma går i förväg till stranden medans pappa suråker i cirklar tills han till sist hittar en parkering i myllret av bilar och folk.


Mamma och jag har redan badat och busat i sanden när pappa dyker upp.

Vi passar på att posera i vattenbrynet.


  


Vi badar, gor sandtartor, rullar i sanden och ater fish and chips.

Mamma och pappa sager att det ar haj och aptiten blir genast pa topp, Sneaky!!


Nar vi kommer hem pekar termometern pa 34 grader och vi inviger poolen.

Pappa ar lite kruka i borjan och "vaktar kameran" istallet.

Mamma och jag hoppar kanten och har simovningar.


  


Efer badet gor vi adventskalendrar, oj vad kreativt det skall vara da.

Vi har kopt traplattor, farg, glitter och en massa sma prylar och smaker.

Vi malar, klistrar och sa dar ute i tradgarden.

Har malar jag en circus!

    




Grattis pa farsdag pappas pappa önskar Freya, pappa och mamma


  




Kramar

Familjen i Oz


Av wettergren - 8 november 2010 10:15

Hurraaa, det är måndag!!


Vädret är vackert efter allt regn i helgen och mamma och jag beger oss iväg på dags tur. Först till Hornsby och lite bankärenden och shopping. Fikar med Lyndi, Kai´zen och Ki´lulu. Jag har blivit riktigt modig och trygg med all röra i shopping centret och leker alldelens själv i klätterställningen med Kai´zen.


Mamma beställer mystiska barfotaskor och sedan bär det av till Pennant HIlls och mammas justering med Theoni. Jag är hyfsat tålmodig. Betydligt bättre den här veckan. Vi äter avocado och riskex i väntrummet och jag gör en kullerbytta ner från stolen på golvet. Ingen fara på taket.


Sen är det ÄNTLIGEN dags att stanna till på Horseland och handla en ny borste till Magic och jag har fått löfte om EN ny häst till min flock därhemma. Hmmm, svårt val.

Väljer en svart som stegrar - som Flicka! Och sedan en blå borste till Magic.

Mamma handlar en oansenlig låda som får åka med i påsen i baksätet med mig.


Magic blir glad att se oss och jag inviger borsten på honom. Det var över en vecka sedan vi red sist, himlans regn.

Jag driver på i sadeln och vi glider runt i arenan och tar in omgivingarna. Spanar in blommorna, hästen i hagen längst ner, lyssnar på flyplanet och ser kissemissen i höet nere i skjulet. Allt är som sig skall!!


När vi kommer hem öppnar mamma den lilla oansenliga lådan..

Det är ju en HADEL!!!!



  


Jag har fått hela kitet till mina hästar, med ryttare och allt.


Är i sjunde himlen och vi sadlar på och av,  brottas med grimma och träns och Freya (ryttarinnan såklart!!) måste ha stigbyglar (tigtuglar) på och sedan rids det varv efter varv runt soffbordet tills det är sov dags.

Eller som vi säger  "hova hängen".


"Eya ider pickiga hästen , tigtuglar och gimma på"


/Freya - OS hopp i fälttävlan

Av wettergren - 7 november 2010 11:15

Phiew!

It has actually stopped raining today.

The most exciting thing with mum not working Saturdays anymore is that we get to have the whole weekends together as a family. Quite a novelty and also a bit of a bummer as they can cross reference information and requests from myself...


We have breakfast together and then head to the city and Darling Harbour. I am most excited about the crystals (thanks Annie for introducing them to me) and teh dance show that one of mum´s patients is participating in. Belly dancing I think it was.


It is a big exhibition centre and it has a BIG playground outside with slides and water. Iiiiiiii I get excited.


There are lots and lots of people in this place. Safe bet to stay in my pram, and I get a view whilst seated. Cool.

Mum and I buy nice crystal neclaces and put them all on Pegasus that is with us today.

The bellydancing is pretty good. I watch stunned and can hardly clap my hands. Rather curvatious ladies are wiggling their bodies on stage. Dad goes to get coffee for him and mum.


After the dance performance dad and I go outside to the slides and the water. Heaven and bliss. Some chickennuggets later and we all go to a place closer to the harbour itself for some lunch. I get fish and chips. Splendid!

Street entertainers are gathering in the square, the sun is warming up after all the cold and wet and I get to play in a big fountain with lots of other kids.

Fantastic!

We have a chocholate ice cream break on the harbourside, watching the funny little victorian bridge and the boats before we do a quick scout through the shopping centre and then home to Glenorie again.


/Freya- spiritually aligned with all sorts of things - especially chocolate

Av wettergren - 6 november 2010 10:45


Och så är det Lördagsmorgon och pappa får ha sovmorgon.

Mamma och jag äter gröt och packar ihop oss i regnet och far tíll Melody´s ställe i Kellyville för att justera hästen Rushki igen.


Jag vill inte ha regn byxorna på men mamma förklarar och lovar att det blir bäst så och att vi skall hoppa i fantastiska pölar hos Melody.


Jag går med på det....efter en stund.


Vi hittar super pölar att hoppa och skutta i och jag kiknar av skratt. Hästarna i hagen brevid springer sin väg. Har nog aldrig sett en sådan energisk två åring i röd regnrock förut.


Vi provkör traktorn lite också. Jag gillar den skarpt. Innan Kara kommer (Rushki´s matte) hinner vi både hoppa i pölen, köra takton och titta på Duschka och hennes nya bebis. Jag har aldrig sett en så liten bebis häst förut. Det är så fin och så gömmer den sig bakom mammas rumpa när den blir blyg-precis som jag.



    


Vi handlar en låda mango på vägen hem och förblir inomhus resten av dagen emedan regnet smattrar mot  taket.


Har familjestund i hoffan på eftermiddagen och tittar på filmen Marmaduke. Jääättebra vovve hilm tycker jag.

/Freya - pölprinsessa






Av wettergren - 5 november 2010 10:45

  


"Inte leka Caleb!! " säger jag idag. "Hemma med mamma huset kanan".


Vad gör en stackars mamma då??


Det faller sig att Vanessa inte mår riktigt bra idag och mamma är gles mellan patient bokningarna på förmiddagen idag så jag får "fölla me" mamma till "obbet".

Lycka!

Avtalet är att jag är tyst och snäll när patienterna kommer och så går vi ut och hoppar i pölar och inviger regnstället från Sverige efteråt. Done deal!!

Jag träffar Kim och vovvarna som jag inte sett på så länge (enda nackdelen igentligen med att vara hos Vanessa när mamma och pappa jobbar).

Jätteskoj. Träffar massor av andra barn och små bebisar som kommer och får ligga på mammas jobb bänk. Tänk, de vet inte att det finns en bänk hemma som bara är för mig och pappa. Fniss!

Jag har två små ögonblick av irritation som raskt förhandlas bort med nallekex och Pippi Långstrump på Youtube. Helt ok att vara mammas receptionist faktiskt.


Kai´zen kommer med lillasyster och mamma för justeringar idag! Himmelskt. Vi bygger tåg och leker med trolldeg i väntrummet och jagar plastpåsen som trolldegen skall vara i. Behövligt "lekbreak" i all klinisk anda.

Jag måste säga att mammas patienter är helt fantastiska som är så felxibla och tycker det är skoj att träffa mig.


Efter 4,5 timme (!) (Mamman är vi det här laget tårögd av tacksamhet, stolthet och förundran över sin fantastiska dotter som skött sig magnifikt under så lång stund och vart så flexibel och tillmötesgående för sin mammas och patienternas behov. Guldstjärnor och oändligt kärleksgos min guldklimpsdotter) är det lunch och pöldags.


Jag fullkomligt dyker ner (utan regnkläder) i den lilla vattensamling som finns nedanför rampen till klinikingången. Lycka!!

VI hoppar och skuttar och sedan bär det av till Little Rock Cafe - min favvis ställe. Bästa lekplatsen som ligger på ett fik!

Pappaaaaaa kommer dit också och han jagas och kommer in i tunneln med mig (i kostym och allt!!). Vi lunchar och fast jag fått så många olika kex och kolhydrats smaker under morgonen så sveper jag raskt en stor portion med fisk. Mums!


Sen åker pappa och jag hem till huset vid kanan och gör fredagsrutin. Oh vilken annorlunda och skojjig fredag.


/Freya - världsrekord hållare i att vara tålmodig tvååring!





Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards